Elevproduktioner

Produktioner fra grafiske elever


Om muligt, ligger lyd allerlængst fra visuelle fag. Men her er det netop vigtigt at tænke multimedia og på tværs af medier. Kommunikation består ofte af mange elementer. Med det rigtige koncept kan lyd understøtte det grafiske udtryk og gå rent ind hos en målgruppe!

Derfor trænes eleverne i at fokusere på lyd, at kunne bedømme lydeffekter og at finde et samspil med visuelle effekter.

I maj 2010 producerede grundforløbet flere lydvarianter over "en dag i mit liv". Tjek nogle af elevernes eksperimenter her:

  1. Bobbob (1,8 MB; 2 min.)
  2. Gåtur Lise og Helle (2,4 MB; 2:30 min.)
  3. Heidi og Andreas (4 MB; 4 min.)

Se billeddokumentation af elevernes arbejdsproces her (pdf, 4,8 MB).

Produktioner fra grafiske teknikere


Faget "Grafisk tekniker" har historisk et ret smalt teknisk fokus. Det gamle trykkererhverv har dog udviklet sig kolossalt gennem de sidste årtier. Digitaliseringen har revolutioneret faget og ændret arbejdsprocesserne radikalt.

Dermed er én af de mest væsentlige personlige kompetencer hos en grafisk tekniker blevet at kunne omstille sig hurtigt - på nye procedurer og på nye teknologier.

Lige op til svendeprøven og i faget innovation blev eleverne derfor bedt om at beskrive hele workflow for en trykproces i lydform, lige fra kundens bestilling til levering hos kunden. Underviseren udfordrede dermed eleverne til kreativitet:

  1. "Lille Lise"
  2. "Simons produktion"
  3. Produktion work flow
  4. "Maskinlyde tryk"

Under arbejdet med lydmediet fandt eleverne ud af, hvor meget deres høresans egentlig betyder for kvalitetssikring i processen. For hver maskine har sin lyd - og sin mislyd, når der opstår fejl!

AKTUELT


Hansenberg går igang med nye elevproduktioner i efterårssæsonen - nu også med planlæging af en programflade!

 
 

Projektleder HANSENBERG, send mail.